donderdag 19 januari 2017

Reset



12 december 2016

'1,2,3, zo hij zit erin'.

Hé, was dat het al? Opgelucht kijk ik naar het scherm, waar ik de cyste zie die langzaam door de naald leeggezogen wordt. Binnen enkele minuten is het al gedaan en kijk ik naar de rozige vloeistof die in de opzuigspuit zit. Toch gek dat zoiets dan uit je lichaam komt en je er gewoon naar zit te kijken.

Toen ik vanmorgen belde met mijn favoriete assistente en te horen kreeg dat ik vanmiddag meteen mocht komen, brak het zweet me een beetje uit. Ik was blij dat het zo snel kon, maar ik was ook erg overdonderd.

En nu lig ik hier, ik ben zo opgelucht dat ik wel kan janken. Heb ik me hier nou de hele middag zo druk om zitten maken? Ik was zo bang voor de pijn. Toen de assistente vanmorgen zei dat deze behandeling vergelijkbaar was met de punctie bij IVF, had ik het echt veel erger verwacht dan dit. Zeker toen ze zei dat ik alleen plaatselijke verdoving kreeg. Ik weet nog goed hoe de verdovingsnaald bij de punctie voelde, zo'n pijn heb ik nog nooit in mijn leven gehad. En nu zou ik minder pijnstillers krijgen dan toen.

Voordat we begonnen, vroeg de gynaecoloog nog of ik wel verdoving wilde. Ik vroeg zijn advies, maar hij drukte me op het hart dat ik echt zelf een keuze moest maken. Na een paar diepe zuchten was ik er al snel uit, doe maar zonder verdoving. Hoe minder naalden daar beneden hoe beter. En wat ben ik blij met mijn keuze zeg. Lekker is anders, maar het was niks vergeleken met de punctie die ik eerder heb gehad.

De gynaecoloog stelde me goed gerust en mijn favoriete assistente bleef er de hele tijd bij. Mijn man zat tijdens de behandeling naast me om mijn hand vast te houden, maar ik heb niet eens geknepen! De gynaecoloog is trots op me en vindt me koelbloedig. Lachend zeg ik dat dit vooral van buiten zo was. Maar stiekem ben ik ook best trots op mezelf. Dat heb ik toch maar weer even gedaan!

We hebben het nog even over de start van het volgende ICSI traject en we mogen aan het einde van deze maand alweer beginnen!

Het voelt echt als een verse start. Het voelt alsof mijn lijf is gereset en meteen mijn hoofd hierin heeft meegenomen. Voor mijn gevoel kan ik nu echt van de kerst gaan genieten. Ik heb weer alle vertrouwen in de toekomst, het gaat vast goedkomen. Kom maar op 2017!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten